Flydende, fast eller begge dele

Oplæg ved Thomas Højrup, Saxo-Instituttet

Værdi i kapitalistiske kulturer
Varighedens og midlertidighedens dialektik udspringer både af vore empiriske iagttagelser og af de problemer, der dukker op, når man vil til bunds i forståelsen af, hvordan værdi skabes i kapitalistiske kulturer. En af grundkilderne hertil er de to specifikationstrin i Kapitalen, der beskriver henholdsvis værdiniveauet og pris-/profit-niveauet. Men måske er dette ikke tilstrækkeligt til at håndtere forståelsen af de former for værdiskabelse, der har udviklet sig siden midten af 1800’ årene.

Behov for yderligere specifikationstrin
Tesen der fremlægges til fælles drøftelse er, at der måske skal to eller tre yderligere specifikationstrin til for at komme på højde med de processer, vi gerne vil forstå. Kan dette udvide etnologiens måder at begribe nogle af de neokulturationsprocesser på, vi fra forskelligt perspektiv er i færd med at udforske?

Seminarrække: Aktuelle Hverdagsliv
Oplægget er det tredje i efterårets seminarrække om Aktuelle Hverdagsliv og arrangeres af Centre for State and Life-mode Analysis. Seminarerne forløber som dialektiske udforskninger af hverdagsliv. Ved at se på relationen mellem det mobile og det stabile, det foranderlige og det tilsyneladende varige sættes fokus på en række centrale tematikker og på vores egne teoriapparaters evne til at udpege og forklare disse fænomener.

Seminaret finder sted den 9. december 2015 kl. 15-18 i lokale 12.4.07, KUA2, Karen Blixens Vej 4, København.